Monday 12 March 2012

BAB 7

Afie bangun dan bersolat  subuh dia mengejutkan xandra untuk bersolat dia tidak mahu gadis kecil itu malas bersolat. Alif sendiri yang memintnya berbuat sedemikian. Dia mengambil wuduk kepada xandra air dikenakan kepada bahagian wuduk gadis itu. Dalam keadaan mengantuk xandra di ajar bersolat tiada senyuman manis di bibir gadis kecil itu belum biasa agaknya.

Afie tidak tidur semula setelah bersolat dia hanya membiarkan xandra tidur semula. Dia menahan kantuknya memang dia mengantuk entah pukul berapa dia tidur semalam dia sendiri tidak sedar. Dia tidak mahu tidur kerana sudah hampir jam 7 pagi. Afie bangun meregang – regangkan tubuhnya dan belalu ke dapur dia mencari – cari bahan masakkan di dapur.

“masak nasi lemak untuk abang Is boleh tanya iskandar yang muncul dengan ibunya.

“santan ade ke bu?” tanya afie peristiwa semalam kembali berputar dikepalanya setelah melihat wajah Iskandar.

“eh tak pe la kejap lagi abang dengan makcik nak ke pasar kami beli barang – barang tu. Afie tulis aje senarainya nanti abang beli” kata iskandar dia sendiri terliur apabila ibu afie memuji – muji nasi lemak buatan afie.

Afie mengambil sehelai kertas dan sebatang pen kemudian diserahkan kepada iskandar

“nak buat ape?” tanya iskandar dia masih terpingga – pinga .

“tulis la afie cakap ape yang perlu beli ni denda sebab abang buli afie semalam” kata afie selamba peristiwa semalam mula diungkitnya.

“okey la tapi janji lepas ni jangan ambil hati ya” iskandar mengaitkan jari kelingkingnya dengan afie. Setelah selesai menulis semua barang yang di perlukan iskandar berlalu pergi dengan ibu afie.

Afie yang kebosanan setelah mengemas rumah melangkah ke bilik abangnya dia pelik kerana alif tidak keluar dari bilik sedai tadi mungkin dia terlajak tidur. afie masuk ke dalam bilik abangnya setelah mendapat kebenaran.

“abang okey ke tak ni?” tanya afie cemas muka abangnya yang kemerah – merahan, dahinya juga panas.

“okey aje. Afie ambilkan abang panadol dengan air abang rasa abang demam sikit ni “ kata alif lemah.

“mana boleh makan abang kan tak makan ape – ape lagi abang tunggu sini afie pegi masak something untuk abang” tanpa menunggu jawapan alif afie terus keluar dan menuju kedapur. Dia mengeluarkan seekor ayam yang berada di dalam peti ais dan mencicangnya bubur nasi di masaknya sementara menunggu buburnya masak dia mereneh sup sayur.

“hai anak dara ibu ni rajin betul tak sempat ibu nak bawak balik barang dah masak. Tegur ibunya sambil bergerak mengambil jag air.

“ abang alif demam bu. Nak bagi dia makan bubur ni dulu sebelum makan ubat.”

“la iye ke? Ibu pergi tengok abang dulu eh” tergesa – gesa ibunya melangkah ke bilik anak lelakinya itu.

Afie hanya menggeleng melihat tingkah ibunya yang tergesa – gesa itu. pernah dulu abangnya jatuh dari katil begitu lah reaksi ibunya hinggakan terpaksa ditenangkan ayahnya.

Tangan afie lincah mengacau sup sayur yang direnehnya.  Setelah menghidangkan makanana itu di atas dulang afie segera membawanya ke bilik alif.
Xandra yang baru sahaja bangun dari tidur mula menrengek kecil di pelukkan ayahnya 

“mungkin dia tidak tahu bahawa abang sedang demam” desis hati afie

“ xandra sini kejap jom ikut mama afie pergi mandi xandra tak mandi lagikan?” pujuk afie lembut cuba mencairkan hati anak buahnya yang seorang itu. segera xandra melompat turun dari katil anak kecil itu memang suka bermain dengan air.

Xandra dipakaiakan dengan baju kurung pesak yang di beli oleh afie daripada lin. Memang nampak agak janggal apabila xandra memakai baju itu. matanya yang bewarna biru serta rambut keperangan meambahkan lagi kejanggalan pada wajahnya itu.

Xandra duduk bersila di atas katil sambil tangannya terus menyikat rambutnya yang agak kerinting itu dihadapan cermin mini milik afie.

“ xandra nampak cantik sangat lepas rambut macam ni” puji afie sambil mengelus – ngelus rambut xandra. Dia juga ingin memiliki anak secomel ini namun dia mungkin tak dapat melupakan arwah arman selamanya.

“ xandra tahu” balas xandra tersengih – sengih kecil.

“ oh perasan eh?” kata afie sambil mula menggeletek xandra.

Dua beranak itu berkejar – kejaran hingga ke tingkat bawah tanpa menyedari bahawa banyak mata yang memandang mereka. Xandra terus berlari memeluk neneknya di ruang tamu manakala muka afie terasa hangat apabila terpandang iskandar dan keluarganya berada di situ. Entah bila mereka muncul dia sendiri tidak tahu yang penting sekarang ini adalah afie perlu menyembunyikan mukanya secepat yang mungkin!

“ hah tu kenapa tercegat di situ cepat salam datin” tegur ibu afie sambil mencuit tangannya. Mahu tidak mahu terpaksalah afie melangkah kehadapan dan menyalam datin zuraida dan tuan megat. Setelah itu afie meminta izin untuk kebelakang dengan sopan memang ada ciri – ciri menantu terbaik lah.

“ abang, adik duduk sini kejap eh? Adik janji tak kacau abang” kata afie sebaik sahaja pintu bilik iskandar dikuaknya.

“waalaikumusalam hah kenapa pulak ni?” perli Alif

“ouh sorry assalamualaikum.. takpe – takpe abang tidur dulu afie duduk kat sini aje” afie menepuk – nepuk sofa yang empuk itu.

“ okey tapi kenapa?” tanya alif pelik dengan sikap adiknya itu.

“ tu keluarga abang is datang segan la adik tadi main dengan xandra sakan sangat” jelas afie

“ ha takpe la abang nak tidur kalau abang rasa terganggu kang abang suruh afie keluar jela erk? Buat masa sekarang tak lagi” sengaja alif mengusik adiknya itu. afie tidak memperdulikan kata – kata abangnya itu.


1 comment:


  1. Assalamualaikum... saya ni lepasan SPM.. Menjadi seorang pakar psikiatri adalah matlamat saya.. cuma nya saya nak tanya.. untk mnjadi seorng psikiatri, diploma saya kena ambil medic then degree kena ambil psikologi ke? Ataupun sebalik nya.. mohon bantuan ye..

    ReplyDelete

 
semua kandungan bertulis adalah hak milik mutlak afie safiyya