Friday 16 December 2011

BAB 1

‘Ehh apesal pulak mp3 aku ni? Tadi okey je ‘ Dia menekan – nekan kasar punat di mp3 nya itu hampir tercabut punat – punat itu ditangannya.

‘Tadi elok je bunyi apesal tiba – tiba aje tak bunyi pulak ni. Buat penat aje aku stay kat kelas hari ni.’ Sengaja dia tak keluar rehat hari ini semata – mata ingin mendengar lagu 
yang baru dimuat turunnya semalam.

“Assalamualaikum,” Kedengaran suara garau memberi salam dari pintu kelasnya. Hampir jatuh mp3 yang berada dalam pegangannya.

“Waalai..kumusalam “dia tergagap – gagap apabila disergah sebegitu oleh penyelia tingkatannya segera dia menyebunyikan mp3 nya di bawah meja bimbang dirampas.

“Afie awak tak keluar rehat ke?” Tanya en. Ahmad

“Tak cikgu saya puasa” bohongnya. Dia terpaksa menipu bagi mengelakkan tembelangnya pecah.

“Oh kalau macam tu awak tolong saya. Ni kenalkan pelajar baru kelas awak Amran gadafi.” Amran sepatah sahaja keluar dari bibirnya

Afie aku sekadar tersenyum tanpa membalas huluran tangannya

"Okey ni ambik kertas ni kat sini saya dah tulis barang keperluan pelajar baru ini." Dia mencpai kertas yang dihulur oleh en. Ahmad.  

"okey jom cikgu kejap lagi saya ade kelas macam mane?"

" Takpe ambik ni nanti saya maklumkan kepada guru awak"

"Hmm baiklah amran jom dia mengajak pelajar itu"

Mereka berjalan seiringan ke bilik spbt dimana buku – buku teks disimpan dia mengetuk dan memberi salam setelah memaklumkan perkara itu mereka bergerak ke rak buku yang menempatkan buku – buku tingkatan lima

"Awak ambik aliran apa?" Tanya afie

"Sains tulen" hanya sepatah dibalas amran

"Okey pegi ja cari kat rak – rak tu semuanya ade"

"Awak buku teks addmath kat mana takde pun " afie yang baru sahaja melabuhkan punggung bangun semula menuju ke arah rak – rak tersebut setelah beberapa lama mencari  

"hmm takde la wak kejap eh. cikgu buku addmath habis ke?"

"A’ah terlupa pulak nak beritahu kamu tadi, minggu depan baru sampai yang baru."

"Takpe lah nah isi borang ni dulu amran menyambut huluran tersebut saya isi kat sana ye" dia berlalu tanpa menunggu jawapan afie

Afie bertenggek di sisi meja gurunya sambil berbual sesuatu seketika kemudian amran datang dan menghulurkan buku tersebut.

" letak buku ni kat sini dulu la saya nak bawak awak pegi ambik gambar dan membuat kad pelajar dulu"

" kena ambik gambar jugak ke? Nak buat ape?"

"Satu- satu la tanya penat saya nak jawab kena la ambik gambar nak letak kat kad pelajar macam ni" afie menunjukkan kad pelajar yang tergantung di lehernya.

"Kak nak buat kad pelajar untuk pelajar baru ni" katanya selepas meloloskan diri masuk ke kedai buku di sekolah mereka.

"Hah kau afie kak ingat langsuir mane tadi ketawa" merkea berpadu

"Mane ade langsuir siang- siang ni kak oii eh cepat la afie kena masuk kelas awal ni"

"Lewat dah pun kejap" akak alin mencapai kamera DSLR nya di atas meja dan menyuruh amran duduk di kerusi yang disediakan setelah selesai mencetak kad pelajar dan kad perpustakaan amran mereka pergi semula ke pusat spbt tersebut untuk mengambil buku
afie berjalan laju selepas melihat tangan nya 
"eh dah lewat sngat ni nanti cikgu tu marah " katanya kepada amran

"afie! Tunggu lah saya bawak buku banyak ni lain lah awak tu"

"hehehe sorry okey- okey meh sini beg awak saya bawakkan"

"tempat sebelah awak tu kosong kan saya duduk situ boleh?"

"A’ah boleh la jom"

Masuk sahaja ke kelas mata afie terpandang guru disiplinya mereka bergerak ke tempat masing – masing.

"Aduh spotchek mane nak letak mp3 ni"

" afie meh sini saya sorokkan"  amran berbisik ke telinga afie

Dia berpusing amran mengambil mp3 nya dan meletakkan didalam fail pelajarnya

"Fuhh selamat thanks ye amran"

"U are most welcome!"













2 comments:

  1. okay... sy mulai suka dari part ni kot. Part prolog cam agak pudar.. hoho.. terus membaca nih..

    ReplyDelete
  2. haaa prolog biase laa memang kena slow2 naek

    ReplyDelete

 
semua kandungan bertulis adalah hak milik mutlak afie safiyya